HighlightsFeature filmsTelevisionTitle designBackstage
  • Regisseur
    Albert Jan van Rees
  • Release
    2018
  • Producent
    Talpa
    John de Mol, Alex Doff
  • Art Direction
    Donald Roos
  • Motion Graphic Artist
    Roel Meijering
  • D.O.P.
    Joris Kerbosch, NSC
  • Editor
    Sándor Soeteman, NCE

Aan de vooravond van haar vijfenveertigste verjaardag is Doris Doorenbos (Tjitske Reidinga) een gescheiden vrouw met twee kinderen op een dood punt aanbeland. Terwijl de mensen om haar heen carrière maken en drukke, volwassen levens leiden, is er van Doris’ eigen dromen maar weinig terechtgekomen…

Doris is een lieve, ontroerende, grappige en ook onhandige vrouw. Deze karaktereigenschappen wilden we terug laten komen in de vormgeving van de titels. We kozen voor het lettertype Kurversbrug, dat een digitale bewerking is van de beroemde Amsterdamse bruggenletter (ontworpen door Anton Kurvers, rond 1930). De onhandige, maar vrolijke vormen van de letters passen goed bij Doris. Bovendien speelt het verhaal in Amsterdam, dan is de keuze voor een echte Amsterdamse letter zeker op z'n plaats.

De credits in de titelsequentie spelen steeds een spel met het beeld. Net als Doris zijn ze een beetje onhandig en grappig tegelijkertijd.

De vormgeving van de titels werd bijzonder goed doorvertaald naar de poster en andere uitingen. Dit is een goed voorbeeld van hoe een consequente vormgeving de visuele identiteit en daarmee marketing van de film kan versterken.

Eindtitels

Op bijna alle bruggen in Amsterdam vind je deze witgeschilderde stalen letters. Dit zijn de ÔÇťAmsterdamse Bruggenletters", ontworpen door Anton Kurvers, rond 1930 ten tijden van de Amsterdamse School.

Orginele werktekening van de Bruggenletters van Kurvers.