HighlightsFeature filmsTelevisionTitle designBackstage
  • Regisseur
    Menno Meyjes
  • Release
    2013
  • Producent
    Eyeworks Film & TV Drama
    Maarten Swart, Reinout Oerlemans
  • Title animation & compositing
    Dennis Kleyn, NVX
  • Graphic design & typography
    Donald Roos
  • Release
    najaar 2013
  • Running time
    87 minuten
  • Director of photography
    Sander Snoep, NSC 
  • Editor
    Michiel Reichwein, NCE
  • Facility
    AVP
  • Grading
    György Balatoni

    Post production supervisor
    Fleur Stikkelorum

In 'Het Diner', naar de bestseller van Herman Koch, gaan twee echtparen een avond uit eten in een restaurant. Ze praten over alledaagse dingen, dingen waar mensen tijdens etentjes over praten: werk, de laatste films, de oorlog in Irak, vakantieplannen, et cetera. Maar ondertussen vermijden ze waar ze het eigenlijk over moeten hebben: hun kinderen. Die hebben namelijk iets verschrikkelijks op hun geweten wat hun toekomst kan verwoesten...

De titelsequentie bestaat uit twee delen. We beginnen in het blauw. Dit verwijst naar de inmiddels iconische boekomslag van Herman Koch’s roman. Wanneer we bij de titel aankomen – eveneens gelijk aan de boektypografie – duiken we, visueel letterlijk, de film in. Waar de typografie in het eerste deel nog statisch is, wordt deze nu dynamisch.

We maken in het tweede deel gebruik van een typografie die de look & feel heeft van de menukaart van een modern restaurant. Als lettertype hiervoor werd voor de Trio Grotesk gekozen. Trio Grotesk is een interpretatie op een lettertype uit de jaren ‘20/’30. De oorspronkelijke ‘Trio Grotesk’ is van Nederlandse afkomst en werd door de beroemde ontwerper Piet Zwart veelvuldig gebruikt.

Ondanks zijn Nederlandse oorsprong, past dit lettertype in een traditie waarin ook het bekende Amerikaanse lettertype Copperplate zijn oorsprong kent (gebruikt bij de titels voor bijvoorbeeld de film 'Panic Room'). Ze ademen dezelfde sfeer en karakter, waarbij de Trio Grotesk subtieler is qua vorm. Juist het aspect dat het een jaren ‘20/’30 lettertype is, laat de letters erg goed passen bij de vormen van de letters van het logo ‘Het Diner’, maar sluit ook goed aan op de film.

Terwijl de camera langs de lege tafels zweeft, door het nog lege restaurant waar de voorbereidingen voor de avond bezig zijn, verschijnen de namen van de acteurs stuk voor stuk boven een tafel. Vanaf de tafels waar het drama zich die avond zal gaan afspelen, 'kijken' de titels je aan, als ware het geesten. Ze zijn er, maar ook weer niet. De personages zijn allemaal met elkaar in hetzelfde restaurant, maar hebben allemaal een eigen agenda. Met dit titelontwerp wordt op subtiele wijze de sfeer van de gehele film neergezet.

Eerst deel van de titel sequentie

Tweede deel van de titel sequentie