HighlightsFeature filmsTelevisionTitle designBackstage

De Geheimen van Barslet

Terug naar Television
  • Regisseur
    Boris Paval Conen
  • Release
    2012
  • Producent
    Waterland Film
  • Visual effects supervisor
    Dennis Kleyn, NVX
  • Compositing
    Dennis Kleyn
    Albert van Vuure
    Frank van der Peet
  • Vfx coördinatie & planning
    Violette Kleyn
  • 3D technical director
    Bastiaan Hooimeijer
  • 3D modelling, animatie
    Bastiaan Hooimijer
    Martin Venema
    Marlon Regien
    Harry Arling
  • 3D coördinatie
    Martin Venema
  • Release
    voorjaar 2012, Nederland
  • Lengte
    7 x 50 minuten
  • Formaat
    gedraaid op RED, afwerking HD
  • D.O.P.
    Remco Bakker
  • Editor
    J. P. Luijsterburg, Phantavision
  • Facility
    Filmmore
  • Grading
    Floor Bos

Op 4 oktober 2012 waren we samen met regisseur Boris Paval Conen te gast in 'De Wereld Draait Door' (VARA). Bekijk hier het fragment van het gesprek over de visual effects voor de vissenregens in de serie!

Begin 2010 benaderde Waterland Film met regisseur Boris Paval Conen, Planet X voor de ambitieuze, 7-delige dramaserie 'De Geheimen van Barslet'. Participerende omroepen zijn de NCRV en NTR.

De spil van de serie is een 30 tot 60 seconden durende regen van vissen op het dorpsplein van Barslet, die in iedere aflevering terugkomt. Alle 7 karakters beleven op hun eigen manier deze wonderlijke gebeurtenis. De kijker volgt ieder personage afzonderlijk, maar uiteindelijk is de regen op het dorpsplein de verbindende factor waar iedereen bij aanwezig is. Aan Planet X de uitdaging om aan deze 'vissenregens' op overtuigende manier vorm te geven.

Een uitgebreid voorbereidingsproces ging van start. De beoogde cameravoering van de serie dwong af dat verschillende vormen van draaien mogelijk moesten zijn en dat de post daarbij zo min mogelijk beperkend zou werken. Omdat het overgrote merendeel van de vissenregen in post zou worden toegevoegd, moest er gekeken worden naar technieken die ook handheld shots met close uitsneden en chaotische bewegingen niet uit zou sluiten. Vrijwel ieder shot zou, kortom, trackbaar moeten zijn.

Een andere uitdaging was de door Planet X FX voorgestelde 'mengvorm' tijdens de regens van CG vissen die in post zouden worden toegevoegd en de al op de set aanwezige (rubberen) vissen. Deze rubberen vissen, ongeveer 2500 in totaal, worden ook gebruikt om het plein mee te bezaaien als in de scène de regen eenmaal voorbij is en de personages er om-of doorheen lopen. De heftigheid van de regen wordt verder in post/CG aangevuld, waarbij de vissen tot in de verre achtergrond uit de hemel storten en interactie hebben met daken, bomen en andere objecten die ze tijdens hun val tegenkomen.

De 'Broodjestest'

Zeven shots, representatief voor de uiteindelijke manier van decoupage. Totaal, handheld, vanuit auto, etc. Eerst het eindresultaat, vervolgens een vergelijking met links de onbewerkte shots en rechts het eindresultaat.

Een tweede testfase zou daarom moeten uitwijzen tot waar het setgedeelte reikt en waar de CG-vissen het overnemen. Tevens zou het inzetten van de 2 camera's in de praktijk worden uitgeprobeerd. Omdat de rubberen vissen op dat moment nog niet beschikbaar waren en er objecten nodig waren die enig volume zouden hebben, veilig op iemands hoofd terecht konden komen, maar niet te technisch ogen (zoals bijvoorbeeld ping-pong ballen hadden gedaan), is er gekozen voor afbak-broodjes. Deze voldoen aan alle eerdergenoemde wensen.

Practical vissen op de set

Tijdens de shoot werpt, vanuit meerdere hoogwerkers, een team van 'vissen-handlers' rubberen vissen op en rondom de acteurs en andere objecten (zoals bijvoorbeeld auto's) die directe impacts veroorzaken. Dit ontlast de vfx in die zin dat er geen ingewikkelde botsingen, etc. hoeven te worden gesimuleerd.

De CG-vissen zijn met een inhouse ontworpen simulatiescript gecreëerd. Het systeem gebruikt zgn. 'softbody' modellen voor de vissen die kunnen buigen en vervormen. Meer dan echte vissen zouden doen stuiteren ze enigszins, maar dit is om het verschil met de rubberen setvissen niet te groot te maken. Vervolgens zorgen willekeurige loopjes in de bewegingen van de vissen voor het opspringen en spartelen als ze eenmaal op de grond zijn gekomen. Alle vissen reageren realistisch op objecten waarmee ze botsen en in aanraking komen. Hierbij was het zaak dat de objecten die in beeld te zien zijn (bankjes, daken, bomen, auto's, etc.) ook in de 3D scène zijn nagemodelled om voor kloppende interactie te zorgen. In ieder shot is bovendien bepaald in welke lagen de regen zou worden opgebouwd (voorgrond, midden, achter, etc.). 

In de compositing zijn vervolgens deze lagen kloppend met het shot geïntegreerd. Onderdeel van de vrije opzet van de visual effects binnen dit project was het vermijden van het inzetten van blue-en greenscreens op de set (uitzonderingen daargelaten). Dit betekende een aanzienlijk rotoscoping-aandeel, waarbij ieder shot volgens een bepaalde diepte-logica ontleed is. Dit gaf de benodigde controle over focus, kleur en andere integratiefactoren. Splashes, camera-shakes en lichtveranderingen zijn aan de shots toegevoegd om het realisme van de vissenregens te vergroten.

Na de regen, als het dorpsplein bedolven is onder de vissen, zijn veel shots voorzien van matte-paintings om op de daken, in dakgoten, etc. ook genoeg vulling te krijgen. 


Naast de vissenregens, die in totaal over 7 afleveringen ongeveer 270 bewerkte shots bevatten, heeft Planet X ook 140 andere shots in de serie van visuele effecten voorzien.

De teaser van 'De Geheimen van Barslet'

'De Geheimen van Barslet' vertelt het verhaal van de mysterieuze gebeurtenissen die plaatsvinden in het idyllische plattelandsdorpje Barslet. Wonderlijke voorvallen die de bewoners van het dorp in hun greep houden. Een jongen sterft onder vreemde omstandigheden, een kleuter kan de toekomst voorspellen, het regent vissen op klaarlichte dag en er is een pyromaan aan het werk. Acht bewoners koesteren een geheim dat de geheimzinnige gebeurtenissen in een nieuw licht stelt. Wat is er aan de hand in het dorp Barslet?

Cameratest met A en B camera

Een aantal simpele cameratests hebben geleidt tot de keuze om een kleinere prosumer camera te bevestigen aan de 'hoofdcamera'. Deze draait altijd een totaalshot waaruit genoeg informatie te halen valt voor een track. De A-camera kan dus een close shot met weinig scherptediepte en veel 'chaotische' bewegingen draaien; de B-camera zorgt ervoor dat er alsnog een virtuele (3D-)camera uit het materiaal kan worden onttrokken. Deze 3D camera wordt vervolgens qua lens en kader gelijk gelegd met het shot van de A-camera om de vissenregen kloppend toe te voegen.

Simulatietests

Een vroege test van het onderliggende dynamische vis-animatie systeem.