HighlightsFeature filmsTelevisionTitle designBackstage
  • Regisseur
    Robert Schinkel
  • Release
    2019
  • Producent
    The Media Brothers
    Luc Schinkel, Robert Schinkel, Bas Schinkel
  • Visual effects supervisors
    Roel Meijering
    Dennis Kleyn, NVX 
  • Lead Compositor
    Ewoud Heidanus

  • Assistant Compositor
    Jurrian van Vuuren
  • Data Manager
    Ruud Vreman
  • Visual effects producer
    Violette Kleyn

Het is 1948. Albert Konrad Gemmeker, die van juli 1942 tot en met 12 april 1945 commandant was in Kamp Westerbork, zit vast in de gevangenis in afwachting van zijn proces. Na tal van verhoren door rechercheur Jan Schoenmaker, komt er een onbekende verhoorder tegenover hem te zitten: de joodse Holocaust-overlevende Mauritz Frankenhuis.

Voor deze film heeft Planet X zich gebogen over een korte eindscene samengesteld uit intensief gerestaureerd en ingekleurd archiefmateriaal uit 1944. Met technieken uit de visual effects industrie komen we verder met het opschonen en verscherpen dan we van reguliere restauratie gewend zijn. Daarnaast is het proces van het inkleuren zowel vanuit historisch als technisch oogpunt een uitdaging maar ook van grote invloed op de impact van de beelden. 

Het doel van deze nabewerking was om ook jonge en toekomstige generaties te bereiken met 75 jaar oud beeldmateriaal. Om zo een nieuw perspectief te werpen op beelden die we al ons leven lang kennen.