HighlightsFeature filmsTelevisionTitle designBackstage

In the spotlight: de story artist

Terug naar Feature films

    Door een scène of sequentie uit te tekenen, kunnen makers vaak nóg meer uit hun film halen. “Je kan lang praten over een bepaald beeld, maar op het moment dat je een tekening of schets ziet, is het pas écht duidelijk waar iedereen het over heeft”, aldus story artist Joscha van Deijk.

     

    Er komt een auto aanrijden. Een man stapt uit. Een voorbeeld van een simpele zin in een scenario, die kan staan voor een ingewikkelde sequentie. Of niet. Van Deijk: “Bij dit soort scènes weet je vaak niet wat de makers exact voor zich zien wanneer ze het lezen. Wordt het in één shot of meerdere instellingen gedraaid? En dan vanuit de auto gezien of juist niet? Teken zo'n scène uit en het is gelijk voor de hele crew duidelijk”.

    Het werk van een story artist; Naar de ideeën van de regisseur (en director of photography) maakt deze in één of meerdere besprekingen schetsen van de belangrijkste visuele sequenties van een film. “Die tekenfase is – misschien nog meer dan op de set of in de montage- een goed moment om alle mogelijkheden van het scenario te onderzoeken”, aldus van Deijk. “Want wat werkt het beste voor een scène? Een paar tekeningen later weten we het. Maar ook: hoe kan er zo efficiënt mogelijk gedraaid worden met een zo groot mogelijk dramatisch effect? Misschien zijn sommige ideeën wel samen te voegen, of werkt een gedeelte van een scène wel beter in één shot dan in vijf. Dat scheelt natuurlijk allemaal aanzienlijk in de productietijd.” Een ander bijkomend voordeel: de tekeningen kunnen ook helpen bij het plannen van de visual effects.

     

    Ook kan een storyboard een heel handig gereedschap zijn wanneer iets spectaculair in beeld gebracht moet worden met beperkte middelen. Van Deijk: “Want in schetsen kan je heel makkelijk onderzoeken hoe je bijvoorbeeld maar drie mensen te paard en een klein stukje muur in de découpage er spannend uit kan laten zien. Want laten we eerlijk zijn: de ambities van Nederlandse filmmakers zijn vaak niet kleiner dan die van hun buitenlandse collega's. Maar hun budgetten zijn dat vaak wél.” “Ik hou van de term 'plussing' die in Amerikaanse animatie-studio's vaak wordt gebruikt. Daarbij is het bedoeling dat iedereen iets van haar of zijn expertise toevoegt aan het werk dat degene voor hem heeft gedaan. Op die manier krijg je het ultieme product. Kijk maar naar de films van Pixar. In dat plussing-proces zie ik mijzelf als hulpmiddel voor de regisseur. Ik doe mijn suggesties, waarbij het ene idee hopelijk naar het volgende leidt. Alles om het creatieve proces te ondersteunen.”

    Door een scène of sequentie uit te tekenen, kunnen makers vaak nóg meer uit hun film 
     
    halen. “Je kan lang praten over een bepaald beeld, maar op het moment dat je een 
     
    tekening of schets ziet, is het pas écht duidelijk waar iedereen het over heeft”, aldus story 
     
    artist Joscha van Deijk. 
     
    Er komt een auto aanrijden. Een man stapt uit. 
     
    Een voorbeeld van een simpele zin in een scenario, die kan staan voor een ingewikkelde 
     
    sequentie. Of niet. 
     
    Van Deijk: “Bij dit soort scènes weet je vaak niet wat de makers exact voor zich zien 
     
    wanneer ze het lezen. Wordt het in één shot of meerdere instellingen gedraaid? En dan 
     
    vanuit de auto gezien of juist niet? Teken zo'n scène uit en het is gelijk voor de hele crew 
     
    duidelijk”. 
     
    Het werk van een story artist;
     
    Naar de ideeën van de regisseur (en director of photography) maakt deze in één of 
     
    meerdere besprekingen schetsen van de belangrijkste visuele sequenties van een film. 
     
    “Die tekenfase is – misschien nog meer dan op de set of in de montage- een goed 
     
    moment om alle mogelijkheden van het scenario te onderzoeken”, aldus van Deijk. “Want 
     
    wat werkt het beste voor een scène? Een paar tekeningen later weten we het. Maar ook: 
     
    hoe kan er zo efficiënt mogelijk gedraaid worden met een zo groot mogelijk dramatisch 
     
    effect? Misschien zijn sommige ideeën wel samen te voegen, of werkt een gedeelte van 
     
    een scène wel beter in één shot dan in vijf. Dat scheelt natuurlijk allemaal aanzienlijk in de 
     
    productietijd.” Een ander bijkomend voordeel: de tekeningen kunnen ook helpen bij het 
     
    plannen van de visual effects. 
     
    Ook kan een storyboard een heel handig gereedschap zijn wanneer iets spectaculair in 
     
    beeld gebracht moet worden met beperkte middelen. Van Deijk: “Want in schetsen kan je 
     
    heel makkelijk onderzoeken hoe je bijvoorbeeld maar drie mensen te paard en een klein 
     
    stukje muur in de découpage er spannend uit kan laten zien. Want laten we eerlijk zijn: de 
     
    ambities van Nederlandse filmmakers zijn vaak niet kleiner dan die van hun buitenlandse 
     
    collega's. Maar hun budgetten zijn dat vaak wél.”
     
    “Ik hou van de term 'plussing' die in Amerikaanse animatie-studio's vaak wordt gebruikt. 
     
    Daarbij is het bedoeling dat iedereen iets van haar of zijn expertise toevoegt aan het werk 
     
    dat degene voor hem heeft gedaan. Op die manier krijg je het ultieme product. Kijk maar 
     
    naar de films van Pixar. In dat plussing-proces zie ik mijzelf als hulpmiddel voor de 
     
    regisseur. Ik doe mijn suggesties, waarbij het ene idee hopelijk naar het volgende leidt. 
     
    Alles om het creatieve proces te ondersteunen.”

    Door een scène of sequentie uit te tekenen, kunnen makers vaak nóg meer uit hun film halen. “Je kan lang praten over een bepaald beeld, maar op het moment dat je een tekening of schets ziet, is het pas écht duidelijk waar iedereen het over heeft”, aldus story artist Joscha van Deijk. 

    Er komt een auto aanrijden. Een man stapt uit. Een voorbeeld van een simpele zin in een scenario, die kan staan voor een ingewikkelde sequentie. Of niet. Van Deijk: “Bij dit soort scènes weet je vaak niet wat de makers exact voor zich zien wanneer ze het lezen. Wordt het in één shot of meerdere instellingen gedraaid? En dan vanuit de auto gezien of juist niet? Teken zo'n scène uit en het is gelijk voor de hele crew duidelijk”. 

    Het werk van een story artist
    Naar de ideeën van de regisseur (en director of photography) maakt deze in één of meerdere besprekingen schetsen van de belangrijkste visuele sequenties van een film. “Die tekenfase is -misschien nog meer dan op de set of in de montage - een goed moment om alle mogelijkheden van het scenario te onderzoeken”, aldus Van Deijk. “Want wat werkt het beste voor een scène? Een paar tekeningen later weten we het. Maar ook: hoe kan er zo efficiënt mogelijk gedraaid worden met een zo groot mogelijk dramatisch effect? Misschien zijn sommige ideeën wel samen te voegen, of werkt een gedeelte van een scène wel beter in één shot dan in vijf. Dat scheelt natuurlijk allemaal aanzienlijk in de productietijd.” Een ander bijkomend voordeel: de tekeningen kunnen ook helpen bij het plannen van de visual effects. 

    Ook kan een storyboard een heel handig gereedschap zijn wanneer iets spectaculair in beeld gebracht moet worden met beperkte middelen. Van Deijk: “Want in schetsen kan je heel makkelijk onderzoeken hoe je bijvoorbeeld maar drie mensen te paard en een klein stukje muur in de découpage er spannend uit kan laten zien. Want laten we eerlijk zijn: de ambities van Nederlandse filmmakers zijn vaak niet kleiner dan die van hun buitenlandse collega's. Maar hun budgetten zijn dat vaak wél.”

    “Ik hou van de term 'plussing' die in Amerikaanse animatie-studio's vaak wordt gebruikt. Daarbij is het bedoeling dat iedereen iets van haar of zijn expertise toevoegt aan het werk dat degene voor hem heeft gedaan. Op die manier krijg je het ultieme product. Kijk maar naar de films van Pixar. In dat plussing-proces zie ik mijzelf als hulpmiddel voor de regisseur. Ik doe mijn suggesties, waarbij het ene idee hopelijk naar het volgende leidt. Alles om het creatieve proces te ondersteunen.”

    - - Website Joscha van Deijk 

    - - Voorbeelden o.a. afkomstig uit de film Publieke Werken, 2015; producent: Topkapi Films; regie: Joram Lürsen

    - - Joscha van Deijk werkt vaak samen met Planet X FX om de visual effects in onze projecten te pre-visualiseren en het vfx-traject mede hierdoor efficiënter te laten verlopen.

    Still uit de film "Publieke Werken"

    Eerste blik op New York

    Still uit de film "Publieke Werken"

    Registratie bij aankomst in Amerika

    Zakkenroller (fragment)

    Persoonlijk storyboard project