HighlightsFeature filmsTelevisionTitle designBackstage
  • Regisseur
    Joram Lürsen
  • Release
    2015
  • Producent
    Topkapi Films
    Frans van Gestel, Arnold Heslenfeld
  • Visual effects supervisors
    Dennis Kleyn, NVX
    Albert van Vuure, NVX
  • Compositing
    Pepijn Schroeijers
    Jasper Scheepbouwer
    Frank van der Peet
    Luc Boesten
    Ruben Vroman 
  • Ass. Compositing
    Frank Taris 
  • Visual Effects by Digital Apes Hungary
    Zoltán Benyó 
    Zoltán Szarvasi 
  • 3D CG content New York & bees
    Happy Ship

    3D technical director and animator
    Bastiaan Hooijmeijer
  • 3D modeling
    Marlon Regien 

    Tracking
    Maarten Nauw
  • 3D coordinator and modeling
    Martin Venema 
  • Additional visual effects
    Planet X Belgium
  • Vfx inhouse producer
    Violette Kleyn
  • Running time
    110 min.
  • Format
    2K
  • D.O.P.
    Mark van Aller, NSC
  • Editor
    Peter Alderliesten, NCE
  • Facility
    Filmmore Amsterdam
  • Grading
    Bart Verraest

‘Publieke Werken’ is de verfilming van de gelijknamige Libris Literatuurprijswinnaar en bestseller-roman van Thomas Rosenboom en vertelt het verhaal van de vioolbouwer Vedder. Wanneer deze verneemt dat er op de plaats van zijn huis een groot hotel gebouwd gaat worden, zien hij en zijn neef dit als een mogelijkheid geld te verdienen. Maar hun plannen verlopen minder voorspoedig dan gehoopt...

Eén van de grootste uitdagingen bij het maken van ‘Publieke Werken’ is het op een overtuigende manier weergeven van het laat-19e-eeuwse Amsterdam (1888). De omvang en reikwijdte van de vele locaties in de film maakten het onmogelijk deze volledig na te maken on set, en zorgden ervoor dat een nauwe samenwerking tussen production design en post-productie (visual effects) nodig was. Met bijna 500 visual effect shots is 'Publieke Werken' één van de meest complexe en vfx-heavy films die ooit in Nederland is geproduceerd. Planet X, met vfx-supervisors Dennis Kleyn, NVX, en Albert van Vuure, NVX (tevens supervisors van films zoals ‘Borgman', 'Bloed, Zweet & Tranen', 'Gooische Vrouwen 2'), werkte o.a. samen met het Hongaarse visual effects bedrijf Digital Apes om de vele digitale set-extensies te creëren die nodig waren om het Amsterdam van rond de eeuwwisseling tot leven te wekken. 

Terwijl Digital Apes zich vooral richtte op de hoofdlocatie van de film, de Texelse Kade (tegenwoordig de Prins Hendrikkade in het centrum van Amsterdam) en op de bouw van het Victoria Hotel, nam Planet X alle andere sets en locaties voor haar rekening.

Amsterdam Centraal Station

Station Budapest-Kaleti stamt uit 1884 en is ontworpen in eclectische stijl. Hierdoor heeft de perronhal de nodige overeenkomsten met het Centraal Station in Amsterdam, met name de basis layout en lichtval. Vanwege de vele draailocaties in Hongarije en de mogelijkheid een authentieke stoomtrein het station binnen te laten rijden, vormde Kaleti de basis voor een shot waarin we Anijs per trein zien arriveren. De hoekige stoomkap in het gedraaide shot is vervangen door de herkenbare ronde overkapping van Amsterdam CS. Ook borden en andere stationelementen zijn, vaak met behulp van bronnen uit Het Spoorwegmuseum, vervangen of aangepast naar de situatie in 1888.

Voorbeelden hiervan zijn onder andere het interieur van Amsterdam Centraal Station (op basis van shots gemaakt op het centraal station van Boedapest), Het Concertgebouw, de landelijke omgeving van Hoogeveen met daarbij het dorp Elim van de veldelingen en het New York van rond 1890.

Planet X is meer dan twee jaar betrokken geweest bij de creatie van Publieke Werken. De film draaide vanaf 10 december 2015 in de Nederlandse bioscopen.

De visual effects breakdown van 'Publieke Werken'

Planet X en Digital Apes gebruikten verschillende technieken om een gedetailleerd 3D-model van Amsterdam te creëren, compleet met chique geklede inwoners en ontelbare andere elementen die nodig zijn om een geloofwaardig, levendig en historisch stadsbeeld neer te zetten: stoomboten, paardentrams, authentieke reclameborden, etc. Deze digitale omgeving werd gematched met beelden die voornamelijk in Boedapest zijn gedraaid, waar een deel van een Amsterdamse straat als set werd nagebouwd. Deze straat van ongeveer tachtig meter lang, aan beide zijden afgeschermd met green screens, maakte het mogelijk om zoveel mogelijk scenes 'echt' te filmen, om daarna in post-productie de straat en de omgeving in alle richtingen digitaal uit te breiden.

Reclameborden en andere uitingen

Om de historische stad een levendig, realistisch uiterlijk te geven, is uitgebreid gekeken naar het ontwerp en de plaatsing van reclameborden en andere uitingen. In tegenstelling tot wat men zou verwachten, bleek uit archiefmateriaal dat rond de eeuwwisseling vrijwel elke beschikbare plek in het straatbeeld voor reclame en andere uitingen werd benut. Planet X ontwierp de oorspronkelijke advertenties opnieuw als high res. grafische elementen die vervolgens op de diverse gevels in het 3D model konden worden geplaatst.