Techtalk: CG crowds
Terug naar Backstage- RegisseurJasper Scheepbouwer (Techtalk reel)
- ProducentPlanet X
Producer film: Topkapi Films - 3D supervisorJasper Scheepbouwer
- Visual effects supervisorsAlbert van Vuure, NVX
Pepijn Schroeijers, NVX - VFX production supervsiorDennis Kleyn, NVX
- CompositingRoel Meijering
Frank Taris
Frank van der Peet
Jaco Jansen
Timo Drent
Carmel David - VFX producerViolette Kleyn
- VFX junior producerTim Groot
- ReleaseJanuary 2017, The Netherlands
- Running time100 min
- Music reel/clipFons Merkies
Naast de shots met 20.000 oranjefans op het Museumplein, hadden we ook de taak om een scene te realiseren die zich afspeelt in een uitverkocht voetbalstadion. Zowel het stadion zelf, als de mensen om de tribunes mee te vullen, moesten geheel dmv CG en VFX gecreerd worden; het ging immers om de finalewedstrijd van het WK voetbal van 2010 in Zuid-Afrika, in een uitverkocht stadion waar 200.000 mensen in passen.
De techniek die we voor de shots op het Museumplein gebruikten, gefilmde figuranten isoleren uit green screen materiaal en daarna vermenigvuldigen, zou voor deze shots minder goed werken vanwege de complexere vorm van de tribunes. We zouden in dat geval een groot aantal hoeken en een groot aantal verschillende lichtsituaties moeten fotograferen en daarmee gaan puzzelen. Aangezien het toch al noodzakelijk was om het stadion volledig in 3D na te bouwen (er kon immers niet op locatie in Johannesburg, Zuid-Afrika, gefilmd worden) hebben we besloten om het publiek ook op die manier te maken.
Met uiteindelijk vrij beperkte middelen (vijf verschillende animaties verdeeld over tien verschillende 3D-figuren) konden we toch overtuigend de illusie creeren dat er een enorme, juichende en met vlaggen zwaaiende menigte op de tribunes stond en die tevens vanuit elke benodigde hoek aanschieten.
Voor meer informatie over de film 'Gek van Oranje' en de volledige VFX breakdown, klik hier.

Screenshot/UI: textures en kleuren op de Nederlandse supporters

Screenshot/UI: supporters Nederland en Spanje samen, 'randomize colors'